Skip to Main Content

Kawasaki ZX-12R




Motor #7
Motor #7: 2002 Kawasaki ZX-12R (B1)



  • 0 km - 28 februari 2008
    Terug bij het begin eigenlijk. Dertien jaar later, 600 cc verder en niet veel wijzer (?) ben ik terug bij het merk waar ik het grootste zwak voor heb. De underdog van de 4 grote japanse merken, en de eigenzinnigste van het stel.
    En maar weer eens in het Nederlands - het WWW is eigenlijk veel minder internationaal gebleken dan ik eerst dacht. Engels is dan wel de voertaal, maar "World Wide" surfen is vreemd genoeg minder aantrekkelijk dan veilig in je eigen kringetje ronddraaien. Internationale reacties cq contacten ho maar. Geen probleem hoor, net zo makkelijk, maar wel raar.

  • 0 km - 28 februari 2008
    In een ver verleden, bij de 1e ZZR, heb ik al eens iets geroepen over de ZX-12, en dat ik 'm zou gaan kopen zodra ie er was. Niet dus. Ik had er wel bij gezet "funds permitting", en die waren er inderdaad toen even niet, maar dat is geen excuus voor de jaren daarna. Dus waarom niet eigenlijk ? Tja, het leek me toch eigenlijk een veel te extreem apparaat... Zelfs de (max) 100 pk van die CBR 600 heb ik niet vaak kunnen/willen/durven gebruiken, dus wat moet een mens met 175+ pk, behalve zichzelf nerveus maken ?
    Nou ja, een proefrit maken dus. Wat een heerlijk beest is dit. Hebben. Punt.

  • 0 km - 28 februari 2008
    Specs: Standaard ZX-12R model B1, behalve:
    • Pirelli Diablo Corsa banden, bijna nieuw, in de juiste maat (200/50 is redelijk zeldzaam, dus vaak wordt een 190 gebruikt)
    • Akrapovich uitlaatsysteem (klinkt lekker en toch beschaafd, merkplaatje ontbreekt nog) en (wellicht) bijbehorende Power Commander, geclaimed wordt 186 pk
    • Knipperlichten achter verwerkt in het kontje, en aan de voorkant vervangen door kleinere exemplaren (of de originele lichten verder naar binnen geplaatst ?)
    • Defa MC Security alarm

  • 29550 km - 29 februari 2008
    Proefrit gemaakt (windkracht 7 en de weg half nat, niet echt ideaal maar wel leuk) en helemaal goed bevonden. Dus: Gekocht ! :-) Maandag ophalen en Blackbird inruilen.
    Enige gevonden minpuntje: aan/uit gedrag van de injectie als je het gas dichtdraait (van flink open tot half open). Misschien op te lossen met afstellen van de Power Commander, en zo niet dan wen ik er wel aan.

  • 29630 km - 3 maart 2008
    Motor opgehaald en precies droog tussen de natte sneeuwbuien naar huis gereden. Starten was een beetje een probleem, de accu lijkt niet zo vers meer. Afgesproken dat als de accu niet goed meer is, de verkoper een nieuwe voor me regelt. En het reserve sleuteltje is verdwenen - bij de proefrit was die er nog wel dacht ik. Wordt misschien nog wel gevonden.

  • 29630 km - 10 maart 2008
    Het is echt k-weer. Niet gereden dus, wel de afgelopen dagen met de accu bezig geweest. Starten lukte niet meer na een paar dagen stilstaan. Accu uitgebouwd (dat is nogal een klus bij deze motor) en aan de lader gehangen. Opladen gaat goed, maar de spanning loopt snel terug - tijd voor een nieuwe dus. Accu voorzien van een vaste aansluiting voor de lader (een Optimate III SP) zodat de uitbouw/inbouw aktie niet iedere keer hoeft. Starten ging vervolgens vlekkeloos.
    Met de verkoper gebeld, ik kan van de week de accu laten vervangen. Reserve sleutel is nog steeds weg - ik mag op zijn kosten een nieuwe bestellen als die spoorloos blijft.

  • 29690 km - 13 maart 2008
    Het was een ochtend droog, dus op pad geweest voor de nieuwe accu. Ook even laten kijken naar het alarm, maar daarvoor moet ik echt even naar een specialist.

  • 29830 km - 15 maart 2008
    Twee uur gereden - het was eindelijk mooi weer, zo'n 12 graden, zonnig en droog. En ik heb me wel vermaakt ! :-) Sturen gaat een stuk vlotter dan op de Blackbird, en de stabiliteit in de bocht is geweldig (als op rails, ook bij 200 km/h). Het zal nog een tijd oefenen zijn om deze fiets optimaal te benutten (lees: ik durf nog lang niet wat dit ding allemaal kan).
    De eerste power slide is ook een feit. Oprit van de snelweg, lekker enthousiast maar wel soepel het gas er op - volgens mij heb ik een mooie streep rubber achtergelaten... Ging prachtig gecontroleerd, dus wat dat betreft alle lof voor de banden en vering, maar ik had 't nog niet verwacht bij die snelheid en schoon asfalt. Dus dat zou aan de banden kunnen liggen, of gewoon aan de extra pk's die er bijzonder soepel uit komen rollen. We zullen het zien.
    En voor de 2e keer de tank volgegooid, dus ik kon eens kijken wat het verbruik is. En eigenlijk wil ik dat niet weten... 1 op 10 dus. Nou heb ik me wel lopen uitleven, maar toch. Toch de afstelling van de Power Commander eens laten nakijken, daar valt (ook los van het verbruik) nog wel wat aan te verbeteren.
    Het is wel duidelijk te merken dat het al veel te lang geleden is dat ik serieus gereden heb. Spierpijn ! En gebrek aan routine, maar dat komt snel genoeg weer terug.

  • 30080 km - 30 maart 2008
    Bij Ruud (MVR) langs geweest om eens serieus naar het apparaat te laten kijken. Olie en oliefilter ververst (was zeer nodig, er zat minder dan 2 liter in en het was diepzwarte drap...). Voor de rest eigenlijk alleen bijgekletst en de staat van de motor bekeken (onderdelen moeten besteld worden).
    En of er een Power Commander in zit valt te betwijfelen, we hebben 'm in ieder geval niet gevonden. Volgens Ruud komt het traag oppakken onderin de toeren (onder 5000 ongeveer) vooral door het ontbreken van een "Exup"-achtige klep. Plausibel verhaal, alleen kan ik nergens vinden dat er zoiets op een zx-12 hoort... De plaatselijk rollenbank laat nog een maand of 2 a 3 op zich wachten, tegen die tijd zien we wel weer.
    En het alarm is niet werkend, niet compleet (ik mis het rfid sleutelhangerding) en waarschijnlijk ook niet periodiek gekeurd en dus niet geldig voor de verzekering. Prima, ik wil eigenlijk ook helemaal geen alarm... Alleen nog op zoek naar een verzekering die dat ook goed vindt.
    Wat er gaat gebeuren bij, cq besteld is voor, de 30000 beurt: bougies, luchtfilters, Akrapovich plaatje, Osco oiler, handvatverwarming (Ruud gaat op zoek naar de minst afzichtelijke oplossing, meestal zijn de regelknoppen van die dingen niet om aan te zien), Bagster tankcover, haakse ventielen (die komen er bij de eerstvolgende bandwissel op), (race) remblokken voor (zijn bijna op). De achterrem voelt vaag maar de blokken zijn goed dus dat zal wel zo horen.
    Een 2e sleutel moet ik nog even na laten maken bij de hakkenbar op de hoek (is makkelijker dan bestellen waarschijnlijk).

  • 30180 km - 9 april 2008
    Motor staat bij Ruud, ongeveer zaterdag kan ik 'm weer halen. Ondertussen een Suzuki GSX-750F meegekregen. Prima file-fiets, maar wel met een ochtendhumeur (het is koud buiten...).

  • 30500 km (ongeveer) - 29 april 2008
    Motor opgehaald en inmiddels al een paar keer een leuk ritje kunnen maken - het woon-werk-verkeer is halverwege te onderbreken met een stuk dijkweg, dus dat gebeurt regelmatig. Leer ik ook weer motorrijden en tegelijkertijd deze motor kennen.
    De beurt heeft 'm goed gedaan. Oppakken van onderuit gaat een stuk soepeler, en de remmen zijn helemaal prima - geen fading en met 2 vingers te bedienen. Brandstofverbruik is niet verbeterd helaas, gewoon 1 op 10. Actieradius van max 190 km dus, dat gaat nog een keer leuk worden in België op zondag...
    De banden vertrouw ik niet 100%. Zowel voor als achter glijden ze bij serieuze bochten altijd een beetje lijkt het, en de achterband gaat ook eerder echt glijden dan ik verwacht. Prima controleerbaar allemaal, maar ik heb liever gewoon meer grip. De druk van 2,9 bar (is erg hard, maar wel standaard dus daar ben ik maar mee begonnen) terugbrengen naar 2,5 heeft weinig effect gehad. Dus als de achterband op is komen er Pilot Power 2CT's op, of wellicht Battlax 016's. Met die laatste heb ik nog geen ervaring maar de tests zijn zeer goed en in het verleden was het mijn favoriete merk. Kunnen meteen de haakse ventielen er op. De Bagster laat nog op zich wachten. De Osco oiler is heel netjes links 'voor de knie' gemonteerd, alleen de slanghoudertjes laten al weer los (lijm is echt hopeloos spul...). En de handvatverwarming ziet er erg netjes uit, bescheiden knopje op het stuur en prima dikke handgrepen (de originele zijn wat dunnetjes) met de originele einddoppen. Ik zal binnenkort wat (detail-)foto's maken, als ik 'm gepoetst heb.

  • 33770 km - 9 juni 2008
    Vorige week donderdag zijn de Michelins en de haakse ventielen er op gegaan (kilometerstand toen ongeveer 33000), ook al waren de Pirellis nog niet versleten. We zijn die dag meteen doorgereden naar de Ardennen (ik op de motor, Barbara met de auto). Tot zondag was het prima weer om tochtjes met de auto te maken (lees: nogal miezerig) maar zondag was helemaal prima. In de buurt van Wiltz de banden echt ingereden - Luxemburg is in die hoek toch wel erg mooi voor het betere stuurwerk !
    De banden lijken iets lichter te sturen, maar na 10 minuten weet je niet beter dus dat is altijd lastig vergelijken. Aan grip in ieder geval geen gebrek, en als de grip op begint te raken wordt dat netjes aangekondigd - helemaal prima dus. Op de terugweg een half uurtje in een tropische bui gereden op de snelweg, ook dan zijn ze prima koersvast. Druk was trouwens 2,5 bar.
    De Bagster zit er inmiddels ook op (was 2 weken geleden bezorgd) en staat erg netjes. Alleen geen idee wat ze met het onderste bandje willen, dat heeft echt geen functie dus dat sloop ik er nog wel eens af. En de Osco slanghoudertjes zijn nu serieus vastgelijmd. Een achterlicht met ingebouwde knipperlichten is besteld maar dat duurt nog even.
    De foto bovenaan de pagina is trouwens zondag in de Ardennen genomen.

  • 34001 km - vrijdag 13 juni 2008
    Okee, het was vrijdag de 13e, maar toch... 's Middags op de zaak, motor staat bij de voordeur geparkeerd, mijn collega Barry en ik gaan lunch halen met zijn auto. Hij draait enthousiast achteruit en het is precies raak: op de achterkant van de uitlaat geraakt en plof, over de standaard op z'n linkerkant op straat gekegeld.
    Dat was er wel eentje uit de categorie 'Shit Happens'...

    Een deel van de schade...
    Wat er stuk is: aan de rechterkant: uitlaatdemper en ophangbeugel, aan de linkerkant: spiegel, koppelingshendel, einddop clipon, kuipdeel, carterdeksel, voetsteun (+ophanging), voetsteun passagier, bagagehaak, en wellicht het subframe.
    Volgens Ruud worden er ook geen losse einddempers geleverd voor dit uitlaatsysteem, dus dat wordt ook een duur grapje. Hij heeft 'm opgehaald en meteen een GSX600F voor me meegenomen, zonder voetsteun is rijden nogal onhandig. Wordt vervolgd...

  • 34001 km - 26 juni 2008
    Vanmiddag bij Ruud langs, de schade expert is daar inmiddels langs geweest. Het totaalbedrag ligt iets boven de 4000 (!) euro, daar moet het ding wel van op te knappen zijn. Streven is natuurlijk om het mooier te krijgen dan het al was :-)
    Opties waar we het over gaan hebben:
    • Kuipdelen nieuw bestellen of alles laten overspuiten in de originele kleuren. Het laatste is net zo duur waarschijnlijk, maar dan zijn wel alle oude krasjes en zo ook meteen meegenomen. En er zijn nogal wat kuipdelen beschadigd...
    • Uitlaatdemper en ophangbeugel: demper vervangen of hele systeem vervangen en zo ja waardoor dan ? De demper die er op zit herstellen is wellicht een optie, er zijn reparatiesets te krijgen. Akrapovic hexagonal is wel erg mooi, maar niet specifiek gemaakt voor deze motor.
    • Rearset: Vervangen door standaard Kawa of door een Gilles rearset (en dan ook meteen de rechterkant), liefst goud.
    • Spiegel: Vervangen door standaard Kawa, afhankelijk van de levertijd en of er gespoten gaat worden mag dat misschien ook een andere kleur wezen.
    • Koppelingshendel: Vervangen door aftermarket, samen met remhandel. Liefst ook goud, net als rearset.
    • Einddop clipon: is dat de moeite ?
    • Carterdeksel: Vervangen of spuiten ?
    • Voetsteun passagier: Vervangen door standaard Kawa of ook door Gilles ?
    • Bagagehaak en subframe: Subframe is erg duur, wordt waarschijnlijk repareren/rechtbuigen.
    • Lampen voor en achter: Staan los van de schade, maar achterlicht is al binnen en Ruud zou kijken naar Xenon lampen voor, b.v. deze.

  • 34001 km - begin augustus 2008
    The beast is back !
    • Alle kuipdelen zijn overgespoten in de originele kleuren, ook de rechterkant en het kontje.
    • Uitlaatdemper en ophangbeugel: Akrapovic hexagonal demper, full carbon.
    • Rearsets: Gilles.
    • Spiegel: nieuw, origineel Kawa.
    • Koppelingshendel en remhendel: Titax Superbike.
    • Einddop clipon: niet vervangen.
    • Carterdeksel: Overgespoten (in bijna de goede kleur).
    • Voetsteunen passagier: Gilles
    • Bagagehaak en subframe: Rechtgebogen, was niet beschadigd.
    • Lampen voor: Bi-Xenon, dubbel.
    • Lampen achter: Project-R.


  • Nieuwe speeltjes...

    Motor #7 versie 2

  • 35920 km - eind september 2008
    Flink stukje knallen, ruim 250 op de teller, de afrit op, gas dicht voor het stoplicht verderop. Te veel vertraging, alsof de motor is afgeslagen maar het nog niet weet omdat je nog aan het uitrollen bent. Koppeling in, en inderdaad: 0 toeren. Koppeling weer op, motor slaat niet aan. Geen olielampje, temperatuur is ook OK. Koppeling weer in, onhandig geklooi om het fietspad op te duiken - alles beter dan stilstaan op een afrit van de snelweg.
    Die is stuk. Na een paar minuten slaat de motor wel weer aan, maar klinkt niet best. Raar metalig bijgeluid. Maar ja, hij loopt wel en ik ben nog 10 minuten van huis, dus toch maar geprobeerd. Weinig vermogen, en op 5 minuten van huis moet ik weer stoppen voor een stoplicht en nu is het echt over. Motor slaat af en temperatuurmeter schiet nu ook omhoog, dus aan de kant in het gras gezet - en daarna nog een lekker stukje lopen over een veel te drukke provinciale weg om bij een bushalte te komen, echt heel fijn.
    ANWB gebeld, het was wel mooi weer gelukkig. Dat ging wel even duren. Vlak bij huis, dus Barbara kwam langs met lekkere hapjes, ze had net boodschappen gedaan :-) ANWB komt, olie bijgooien helpt niet, motor slaat wel aan maar klink triest. Sleepdienst laten komen, dus zo'n 3 uur nadat ik het gas opentrok staat de motor in de garage en ben ik thuis.
    Een paar dagen later haalt Ruud de motor op. Wordt vervolgd...

  • 35920 km - 2 februari 2009
    Revisie van het motorblok:


    Een deel van de chaos in de werkplaats...

    Gebrek aan olie is hoogstwaarschijnlijk toch de oorzaak. Nooit het lampje zien branden maar dat zegt dus niet alles. Zes kleppen zaten muurvast en de lagerschalen waren zo dun als scheermesjes. Best wel einde oefening dus. Een nieuw blok vinden kost nogal wat moeite - de kitcar-industrie is nogal verzot op ZX-12 en Hayabusa blokken, dus die kosten een vermogen. Maar Ruud heeft een prima motorblok uit een schadefiets gevonden (van dat blok was de ophanging afgebroken) met zo'n 30.000 op de teller. En vervolgens van twee weer één gemaakt. Versnellingsbak en koppeling zijn nog van het oude blok. Het geheel loopt als een zonnetje (mooier dan voorheen, toen klonk het allemaal wat rauwer) en verbruikt (en lekt) geen olie. Inbouwen is bijna klaar, hij komt 'm deze week brengen.
    En als het nu ook nog voorjaar wil worden binnenkort dan ben ik helemaal blij :-)

  • 40900 km - 28 juli 2009
    Weinig te melden de laatste tijd, motor loopt als een zonnetje en het is regelmatig mooi weer. Helemaal prima dus :-)
    Ruud heeft 'm weer onder handen genomen. Banden waren op - het midden van de achterband begon op een slick te lijken. Ook het sturen was niet helemaal OK meer, iets wat je niet ziet aan de voorband (profiel zat) maar wel voelt - en pas als er een nieuwe op zit weet je zeker dat de vorige op was. Beetje onhandig. Ze hebben het een tijd uitgehouden, bijna 8000 km is een prima score. Er zitten weer dezelfde bandjes onder, Michelin Pilot Powers 2CT.
    Verder zit er nu een kit van Tire Watch op. Geeft temperatuur en bandenspanning aan, en gaat flitsen als deze buiten de ingestelde grenzen komen. Werkt uitstekend, na een stuk dijkweg waren ze 50 graden en na een stuk snelweg (120-140) 51 graden. Ruud heeft in de Ardennen een keer 62 graden gehaald, met duo. Dat is nu dus het streven :-)
    Olie is ook vernieuwd, en Ruud heeft er een speciaal goedje in gedaan om het blok stiller te maken. Dat is gelukt, hij klinkt als een zonnetje. Wat voor goedje het precies is weet ik niet, details volgen.
    En we hebben het gehad over wat onderdelen die hij nog heeft liggen, die er ook op zouden kunnen. Daar kan ik helaas verder geen details over geven... Laat ik het zo zeggen, tot een paar jaar geleden mocht het gewoon.

  • 44600 km - 14 juni 2010
    Afspraak gemaakt met Ruud om nieuwe tandwielen en ketting te laten monteren en om naar het remlicht te kijken (dat blijft continu branden, niet handig). En toen startte het kreng dus niet... Het olielampje gaat continu aan, en het FI lampje knippert (en je hoort wat relais klikken), verder gebeurt er niks.
    Beetje eigen schuld, de accu was al niet best meer na de winter (hing wel aan de lader maar daarvan bleek het kabeltje intern gebroken, dus opladen ho maar) en na een week of 2 stilstaan komt er nu nog 10.3 volt uit. Da's in ieder geval te weinig. Nieuwe accu lag al klaar in de schuur, dus die er maar in.

  • 44800 km - 17 juni 2010
    Nieuwe ketting en tandwielen gemonteerd. Nieuwe remlichtschakelaar gemonteerd en knipperlicht achter gefixed (los kontaktje). Oliepeil was nog prima en remblokken nog goed genoeg.
    De nieuwe ketting maakt het rijden een stuk plezanter - die oude zorgde voor een soort omgekeerd ABS effect: bij flink gasgeven af en toe slippen en af en toe niet. Best grappig maar niet rustig :-)

  • 46450 km - 18 november 2010
    Kabeltje van de acculader had Ruud vorige keer al gefixed, moest alleen nog gemonteerd worden. De plaats van die accu, en de hoeveelheid werk om die er uit en weer in te krijgen, is bijna een reden om een andere motor te kopen... Maar het zou ook zo'n beetje de enige reden zijn voor mij, dus misschien wat overdreven.
    Barbara had de auto mee dinsdag, dus maar weer eens op de motor naar kantoor. Knap fris buiten, graadje of 6. En al een tijdje niet gereden dus de bandjes waren wat slap. Lucht er in bij de pomp (2.5 voor, 2.9 achter) en op pad - en na 20 kilometer begint de Tire Watch te flippen. Ik had de bovengrens ingesteld op 3.1 bar, en die werd bereikt toen de achterband een beetje warm werd. Op zich niet erg, dus gewoon doorgereden naar kantoor onder het motto: dan stel ik 'm daar wel opnieuw in. Alleen was na 60 km flippen de batterij van de Tire Watch wel leeg. Weer een leuk klusje voor de winter dus.

  • 47130 km - 24 april 2011
    Op Ebay een tweedehands Power Commander III gekocht in de USA, voor $80 (zo'n 55 euro) incl. verzendkosten. Koopje dus, nieuw was dit zo'n 300 euro. Ziet er duidelijk gebruikt uit en miste het afdekplaatje aan de achterkant - maar alles wordt toch ingebouwd, maakt niet zoveel uit hoe dat er uit ziet. Dus het plaatje was een kwestie van "creatief met plastic en plakband".
    Dit is het eerste model, zonder USB, en de seriele kabel zat er niet bij. En alhoewel ik toch flink wat dozen met computerzooi heb liggen, zat die er precies niet meer tussen. Kabeltje.com bood uitkomst voor een paar euro - ze noemen de male-female die ik nodig had trouwens een verlengkabel, even opletten dus. Het vinden van een PC met een seriele aansluiting was ook nog leuk, ik had alleen een oude desktop die daarvoor bruikbaar was, geen laptop. Zie de foto's voor de charmante opstelling op de vuilnisbak.


    Power Commander inbouw-actie

    De Install Guide is redelijk, maar niet echt gedetailleerd en de aanwijzingen kloppen ook niet helemaal.
    Aanvullingen:
    • "4) ... There are two connectors side by side, disconnect the one on the left.": Dat zijn er niet 2 maar 3, je moet de middelste hebben (zie foto hierboven). De meest linkse past ook niet, dus het is wel de linker van de 2 die wel passen, maar zeg dat dan :-) De foto in de pdf is ook knap onduidelijk.
    • "7) Connect the ground wire from the Power Commander to the negative side of the battery (Fig. E).": Ik heb geen aardedraad gevonden bij mijn exemplaar - maar zonder werkt het prima. En allang blij dat ik die accu er niet uit hoefde te halen...
    • "8) Mount the Power Commander in the rear trunk area using the supplied velcro strips.": Bevestigingsmateriaal zat er natuurlijk niet meer bij, dus ik heb een stuk rubber er omheen gemaakt met wat tie-wraps, en dit klem gezet tegen de zijkant (zie foto). Bleef prima zitten tijdens de 1e testrit.
    Als laatste stap mapping "M206-510 - European Model, Akrapovic full exhaust (with baffle) and stock or aftermarket air filter" geladen. En alles werkte in 1 keer...
    Het resultaat? Da's wat lastiger, net als bij het verschil tussen banden weet je na een tijdje niet meer precies hoe het daarvoor voelde. Ik heb het idee dat de motor nu "beter aan het gas hangt" zoals dat zo mooi heet. M.a.w.: er zit minder aarzeling tussen een draai aan de gashendel en de daadwerkelijke reactie van het blok; en die reactie zelf is ook vlotter en soepeler. Maar om nou te zeggen: een wereld van verschil - nee, niet echt. Een "stock" mapping laden is nog wel eens leuk om te proberen, kijken of dat dan een verslechtering oplevert. En een dynojet run natuurlijk, alhoewel ik niet zo'n zin heb om dat mijn prachtig gereviseerde motorblok aan te doen - Ruud vindt het in ieder geval niet zo'n leuk idee :-)
    Ik ben ook wel benieuwd naar de invloed op het benzineverbruik - als dat er uberhaupt is. Verdient ie zichzelf misschien nog wel eens terug ook...

    Ander nieuws:
    • Twee blanco sleutels besteld via Ebay, om na te laten maken bij de schoenmaker.
    • Een nieuwe helm gekocht: Schuberth C3 (zwart), ter vervanging van de Schuberth Concept die wel erg ruim aan het worden was - maar nog steeds prima werkte, dus dat merk mag nog een keer.
    • En nog To Do: Tire Watch batterij vervangen. Zoals verwacht, is er niet van gekomen deze winter.

  • 47650 km - 9 juni 2011
    Gezellig dagje bij Ruud, naast pannekoeken eten ook nog wat nuttigs gedaan: nieuwe banden voor en achter (de bekende 2CT's), nieuwe remblokken achter en nieuwe olie + filter. Bougies zagen er nog goed uit (en Ruud had ze ook niet meer liggen) dus dat komt volgende keer weer.

  • ? km - 9 juli 2011
    Sleutels zijn een tijdje geleden naar de schoenmaker geweest en doen het prima. De Tire Watch batterij is inmiddels ook vervangen.
    Bij de laatste tankbeurt bleek het verbruik 1 op 12.5 - da's een absoluut zuinigheidsrecord voor mij (veel verder dan 1 op 11 ben ik nooit gekomen, ook niet met heel truttig rijden), dus de Power Commander gaat zichzelf nog terugverdienen ook.

  • 48900 km - 6 maart 2012
    Even mooi weer, een graad of 10 en droog - dus tijdens de lunchpauze het eerste rondje van het jaar. Bandenspanning was 1.7 voor en achter, maar verder alles prima, in 1 keer starten (lang leve de acculader). Het was een klein ritje, iets van 40 km denk ik, maar het smaakt naar meer. Laat de lente maar komen.

  • 49050 km - 13 mei 2012
    14 graden en droog, rondje van zo'n 100 km gemaakt. Heel veel vliegjes... Kleine domper op de feestvreugde was 2x een aarzeling bij het (beheerst) optrekken na een haakse bocht naar rechts. Gebeurde dus 2x achter elkaar, daarna niet meer gevoeld. Voelde een beetje alsof de benzine bijna op was, maar tank was half vol. Binnenkort eens met Ruud overleggen. Volgens het schema zijn bougies en luchtfilter zo'n beetje aan de beurt, heeft er misschien iets mee te maken.

  • 49250 km - 25 mei 2012
    Dagje met Ruud doorgebracht, luchtfilter en bougies vervangen - beide waren duidelijk nodig. Vervolgens liep het blok nog niet goed en was het tijd voor de 2e verdachte: de Power Commander; die er tussenuit gehaald en meteen problem solved. Dus nu loopt ie weer als vanouds, inclusief de minder soepele 'deellastreacties' en 'aan het gas hangen', en waarschijnlijk dus ook weer het verbruik. Jammer dan, maar dit geklooi weegt toch niet op tegen de voordelen. Mogelijke oorzaak zou oververhitting kunnen zijn trouwens, het schijnt lekker warm te worden in de buddyseat, maar daar moet het maar tegen kunnen vind ik eigenlijk. Ruud heeft de Power Commander er bij zijn eigen Suzuki GSX 1400 ook ooit uitgehaald omdat die na een tijdje 'raar' ging lopen, en die deed het vervolgens ook weer prima zonder. Tot zover dat experiment dus.
    Luchtfilter is trouwens van BMC (FM256/19) en de bougies zijn iridium exemplaren (die langer mee schijnen te gaan).

  • begin 2013
    De afgelopen tijd ben ik rond aan het kijken naar iets anders. Na 7 sportieve Japanse 4-cilinders heb ik dat soort wel even gezien; ik vermaak me er prima op maar gewoon zin in iets anders. Een sportieve 2-cilinder met volle kuip, wat minder kilo's en iets minder pk's dan de 180 die ik nu heb, leek me wel wat; en dan is er eigenlijk niet eens zo heel veel keus als je geen nieuwe wilt. De shortlist:
    • Aprilia RSV 1000 R [of Factory]
      Nieuw model vanaf 2004 - het model daarvoor is ook prima, maar niet veel goedkoper en de 2004+ versie is op alle fronten beter volgens de tests. Betaalbaar, rond de 140 pk, ik pas er goed op (tijdje geleden even proef gezeten in de showroom - testritje ging niet, er lag nog sneeuw...) en ik vind 'm wel mooi. En Italiaans, heeft toch ook wel wat.
    • Ducati 999 [S][R]
      Betaalbaar, 138/141(S)/150(R) pk en volgens de tests zou ik er op moeten passen. Toen dit model uitkwam vond ik 'm best lelijk (was nogal een schok na de 916/996/998 modellen) maar tegenwoordig vind ik 'm eigenlijk mooier dan zijn voorgangers en alles wat Ducati daarna heeft gemaakt. Staat voorlopig bovenaan de verlanglijst.
    • Honda VTR1000 SP2
      Betaalbaar (iets duurder dan de 2 hierboven), 136 pk, zou moeten passen en uitstekend moeten rijden volgens de tests. En het is een Honda, qua betrouwbaarheid wellicht ook wat handiger. 1 probleem: hoe vaker ik 'm zie hoe lelijker ik 'm vind...
    Daarnaast nog wat outsiders: Suzuki SV1000SZ (beetje simpeltjes), Suzuki TL1000R (beetje oud en beetje lelijk), Buell 1125R (heeft wat technische issues, wel mooi van lelijkheid), KTM RC8 (duur, te extreem, te veel pk's en lelijk), Ducati 916/996/998 (beetje oud, wel mooi, maar dan liever een 999), Bimota SB8R (zeker in het zwart nu al een klassieker vind ik, wel duur).
    Ik heb Ruud ook gevraagd om wat rond te kijken. Geen haast want de ZX-12 rijdt als een trein, maar wie weet...

  • 5???? km - 8 april 2013
    Eerste mogelijkheid dit jaar, de winter was wel erg lang deze keer... Wederom gewoon in 1 keer starten, bandjes oppompen en gaan. Kort ritje van zo'n 70 km, motor voelt helemaal prima.

  • 55900 km - 14 mei 2014
    Einde van een tijdperk. De volgende komt er aan - hopelijk deze week nog - een rode Ducati 999 uit 2006.
    De ZX-12R loopt nog steeds als een trein, banden zijn versleten en er mag misschien nieuwe olie in, maar voor de rest alles in orde. Die gaat dus de verkoop in bij Ruud.
    Ik zal 'm wel eens missen denk ik. Het is de beste motor die ik ooit gehad heb - en degene die ik het langst gehad heb, dat zegt genoeg eigenlijk. Dus kijk niet raar op als er over een paar jaar gewoon weer 1 voor de deur staat. Maar voorlopig maar eens aan het Italiaanse V-twin gevoel zien te wennen.








  • Onderhoud en onderdelen
    km bandenolie remblokken luchtfilter bougies accu ketting opmerkingen
    29550 1e proefrit
    29690 nieuw acculader aangeschaft
    30080 nieuw (+ filter)
    30180 nieuw (voor) nieuw nieuw
    33000 nieuw
    34001 Vrijdag de 13e
    35920 nieuw (+ filter) revisie motorblok
    40900 nieuw nieuw "olieverbetergoedje"
    44600 nieuw
    44800 nieuw nieuwe remlichtschakelaar
    47130 power commander er in
    47650 nieuw nieuw (+ filter)nieuw (achter)
    49250 nieuw nieuw power commander er uit
    55900 Einde tijdperk














    Accessoires
    Extra's die ik heb, of waar ik min of meer serieus over denk.

    Check Bagster tank cover Bagster tank cover

    Prijs: € 108 incl. verzending
    Meer info: Bagster
    Check Osco oiler Osco oiler

    Prijs: € 139 excl. verzending
    Meer info: Osco
    Check Tire Watch Tire Watch

    Prijs (ongeveer): € 200 excl. verzending
    Meer info: Tire Watch



    Links

    Check Links







    Fault Codes

    Info sourced here.

    Remove the rear seat and lift out the storage box. There will be a yellow wire with a female bullet connector (on the right side as you stand behind the bike). I have made up a wire with 2 male bullet connectors on either end, plug one end into the yellow wire, turn on the ignition and within 2 seconds ground the other end of the wire to the frame (non painted part) and hold it there. The FI light will then flash codes at you.

    Two long flashes + three short flashes gives fault code 23.
    Three long flashes + four short flashes gives fault code 34 etc etc.
    Once it's given you all the fault codes it will recycle from the beginning again.

    To get to stored codes and not just present fault codes repeat the above but instead of grounding the wire once and holding, ground it 5 times quickly and then hold it.