- 9 juli 2011
Sleutels zijn een tijdje geleden naar de schoenmaker geweest en doen het prima. De Tire Watch batterij is inmiddels ook vervangen.
Bij de laatste tankbeurt bleek het verbruik 1 op 12.5 - da's een absoluut zuinigheidsrecord voor mij (veel verder dan 1 op 11 ben ik nooit gekomen, ook niet met heel truttig rijden), dus de Power Commander gaat zichzelf nog terugverdienen ook.
- 6 maart 2012
Even mooi weer, een graad of 10 en droog - dus tijdens de lunchpauze het eerste rondje van het jaar. Bandenspanning was 1.7 voor en achter, maar verder alles prima, in 1 keer starten (lang leve de acculader). Het was een klein ritje, iets van 40 km denk ik, maar het smaakt naar meer. Laat de lente maar komen.
- 13 mei 2012
14 graden en droog, rondje van zo'n 100 km gemaakt. Heel veel vliegjes... Kleine domper op de feestvreugde was 2x een aarzeling bij het (beheerst) optrekken na een haakse bocht naar rechts. Gebeurde dus 2x achter elkaar, daarna niet meer gevoeld. Voelde een beetje alsof de benzine bijna op was, maar tank was half vol. Binnenkort eens met Ruud overleggen. Volgens het schema zijn bougies en luchtfilter zo'n beetje aan de beurt, heeft er misschien iets mee te maken.
- 25 mei 2012
Dagje met Ruud doorgebracht, luchtfilter en bougies vervangen - beide waren duidelijk nodig. Vervolgens liep het blok nog niet goed en was het tijd voor de 2e verdachte: de Power Commander; die er tussenuit gehaald en meteen problem solved. Dus nu loopt ie weer als vanouds, inclusief de minder soepele 'deellastreacties' en 'aan het gas hangen', en waarschijnlijk dus ook weer het verbruik. Jammer dan, maar dit geklooi weegt toch niet op tegen de voordelen. Mogelijke oorzaak zou oververhitting kunnen zijn trouwens, het schijnt lekker warm te worden in de buddyseat, maar daar moet het maar tegen kunnen vind ik eigenlijk. Ruud heeft de Power Commander er bij zijn eigen Suzuki GSX 1400 ook ooit uitgehaald omdat die na een tijdje 'raar' ging lopen, en die deed het vervolgens ook weer prima zonder. Tot zover dat experiment dus.
Luchtfilter is trouwens van BMC (FM256/19) en de bougies zijn iridium exemplaren (die langer mee schijnen te gaan).
begin 2013
De afgelopen tijd ben ik rond aan het kijken naar iets anders. Na 7 sportieve Japanse 4-cilinders heb ik dat soort wel even gezien; ik vermaak me er prima op maar gewoon zin in iets anders. Een sportieve 2-cilinder met volle kuip, wat minder kilo's en iets minder pk's dan de 180 die ik nu heb, leek me wel wat; en dan is er eigenlijk niet eens zo heel veel keus als je geen nieuwe wilt. De shortlist:
- Aprilia RSV 1000 R [of Factory]
Nieuw model vanaf 2004 - het model daarvoor is ook prima, maar niet veel goedkoper en de 2004+ versie is op alle fronten beter volgens de tests. Betaalbaar, rond de 140 pk, ik pas er goed op (tijdje geleden even proef gezeten in de showroom - testritje ging niet, er lag nog sneeuw...) en ik vind 'm wel mooi. En Italiaans, heeft toch ook wel wat.
- Ducati 999 [S][R]
Betaalbaar, 138/141(S)/150(R) pk en volgens de tests zou ik er op moeten passen. Toen dit model uitkwam vond ik 'm best lelijk (was nogal een schok na de 916/996/998 modellen) maar tegenwoordig vind ik 'm eigenlijk mooier dan zijn voorgangers en alles wat Ducati daarna heeft gemaakt. Staat voorlopig bovenaan de verlanglijst.
- Honda VTR1000 SP2
Betaalbaar (iets duurder dan de 2 hierboven), 136 pk, zou moeten passen en uitstekend moeten rijden volgens de tests. En het is een Honda, qua betrouwbaarheid wellicht ook wat handiger. 1 probleem: hoe vaker ik 'm zie hoe lelijker ik 'm vind...
Daarnaast nog wat outsiders: Suzuki SV1000SZ (beetje simpeltjes), Suzuki TL1000R (beetje oud en beetje lelijk), Buell 1125R (heeft wat technische issues, wel mooi van lelijkheid), KTM RC8 (duur, te extreem, te veel pk's en lelijk), Ducati 916/996/998 (beetje oud, wel mooi, maar dan liever een 999), Bimota SB8R (zeker in het zwart nu al een klassieker vind ik, wel duur).
Ik heb Ruud ook gevraagd om wat rond te kijken. Geen haast want de ZX-12 rijdt als een trein, maar wie weet...
- 8 april 2013
Eerste mogelijkheid dit jaar, de winter was wel erg lang deze keer... Wederom gewoon in 1 keer starten, bandjes oppompen en gaan. Kort ritje van zo'n 70 km, motor voelt helemaal prima.
- 14 mei 2014
Einde van een tijdperk. De volgende komt er aan - hopelijk deze week nog - een rode Ducati 999 uit 2006.
De ZX-12R loopt nog steeds als een trein, banden zijn versleten en er mag misschien nieuwe olie in, maar voor de rest alles in orde. Die gaat dus de verkoop in bij Ruud.
Ik zal 'm wel eens missen denk ik. Het is de beste motor die ik ooit gehad heb - en degene die ik het langst gehad heb, dat zegt genoeg eigenlijk. Dus kijk niet raar op als er over een paar jaar gewoon weer 1 voor de deur staat. Maar voorlopig maar eens aan het Italiaanse V-twin gevoel zien te wennen.
Onderhoud en onderdelen |
km | banden | olie | remblokken | luchtfilter | bougies | accu | ketting | opmerkingen |
29550 | | | | | | | | 1e proefrit |
29690 | | | | | | nieuw | | acculader aangeschaft |
30080 | | nieuw (+ filter) | | | | | | |
30180 | | | nieuw (voor) | nieuw | nieuw | | | |
33000 | nieuw | | | | | | | |
34001 | Vrijdag de 13e |
35920 | | nieuw (+ filter) | | | | | | revisie motorblok |
40900 | nieuw | nieuw | | | | | | "olieverbetergoedje" |
44600 | | | | | | nieuw | | |
44800 | | | | | | | nieuw | nieuwe remlichtschakelaar |
47130 | | | | | | | | power commander er in |
47650 | nieuw | nieuw (+ filter) | nieuw (achter) | | | | | |
49250 | | | | nieuw | nieuw | | | power commander er uit |
55900 | Einde tijdperk |
Accessoires
Extra's die ik heb, of waar ik min of meer serieus over denk.
|
Bagster tank cover
Prijs: € 108 incl. verzending
Meer info: Bagster
|
|
Osco oiler
Prijs: € 139 excl. verzending
Meer info: Osco
|
|
Tire Watch
Prijs (ongeveer): € 200 excl. verzending
Meer info: Tire Watch
|
Links
Fault Codes
Info sourced
here.
Remove the rear seat and lift out the storage box. There will be a yellow wire with a female bullet connector (on the right side as you stand behind the bike). I have made up a wire with 2 male bullet connectors on either end, plug one end into the yellow wire, turn on the ignition and within 2 seconds ground the other end of the wire to the frame (non painted part) and hold it there. The FI light will then flash codes at you.
Two long flashes + three short flashes gives fault code 23.
Three long flashes + four short flashes gives fault code 34 etc etc.
Once it's given you all the fault codes it will recycle from the beginning again.
To get to stored codes and not just present fault codes repeat the above but instead of grounding the wire once and holding, ground it 5 times quickly and then hold it.