Skip to Main Content

Ducati 999




Motor #8   Motor #8
Motor #8: 2005 Ducati 999



  • 13580 km - 18 mei 2014
    Ruud heeft 'm vrijdag opgehaald en gaat komende week wat onderhoud plegen:
    Banden vernieuwen: Worden weer de bekende Michelin Pilot Power 2CT. Achter komt een 180/55 i.p.v. de voorgeschreven 190/50; volgens Ruud en de meerderheid van de Ducati-forum bezoekers een betere keuze voor de 5.5 inch velg. Er zit nu een 190 op de 999 en beide banden zijn nog netjes dus die kunnen mooi onder de ZX-12. Verder tandriem vernieuwen, olie verversen, bougies vervangen.

  • 13580 km - 29 mei 2014
    Opgehaald bij Ruud, nog even een kabeltje voor de oplader gemonteerd. Osco-oiler en Tirewatch gaan overgezet worden van de ZX-12. Handvatverwarming misschien ook, maar wellicht is een nieuwe mooier/handiger. Ruud gaat op zoek.
    Hele dag miezerig... Motor zit en rijdt prima, maar niet echt kunnen uitproberen dus. Thuis in de garage gezet, in de auto gestapt en 4 dagen op de camping gaan staan - met beter weer gelukkig.

  • 13870 km - 2 juni 2014
    Gisteren was het mooi weer dus een rondje polder gedaan. De eerste indruk klopte, het ding rijdt en zit uitstekend. Stabiliteit en het gemak waarmee je de lijn corrigeert in de bochten zijn inderdaad zo goed als de reviews altijd roepen over Ducatis. De ZX-12 was op dat gebied beter dan alle andere die ik daarvoor gehad heb, maar de 999 is duidelijk nog weer een tandje beter.
    Het blok is vooral onderin soepeler dan ik had verwacht. Rotondes e.d. leveren weinig problemen op qua stotteren of bokken, best relaxed dus. Aan de andere kant van het toerengebied heb ik de begrenzer al een paar keer gevonden, en die grijpt dan nogal lomp in. Dat punt aan voelen (of horen) komen is nog niet gelukt, schijnt ook minder makkelijk te zijn dan op een 4-pitter.
    Spiegels zijn net zo waardeloos als in alle tests staat - je ziet alleen iets als je je elleboog omhoog doet en flink de andere kant op hangt. Niet handig. Cameraatjes?
    De koppeling vergt nog de meeste moeite - en niet zozeer de koppeling zelf alswel de bediening. De koppelingshendel heeft alleen tijdens de 1e 30% effect, de rest is loze ruimte. Dus gedoseerd (ont-)koppelen is lastiger dan het zou moeten zijn; de koppeling zelf is goed doseerbaar alleen de slag van de hendel klopt niet (vind ik). Ruud eens vragen.
    Puntjes voor de volgende keer bij Ruud: Bagster tank cover (gaat Ruud bestellen), koppelingshendel: zowel iets naar beneden draaien als het bereik (zie hierboven), Osco-oiler, rem- en schakelpedalen iets naar beneden (voetsteunen staan goed).

  • 14100 km - 7 juni 2014
    Uitstekend weer buiten dus een paar uurtjes rondgereden. Afstellen van de koppelingshendel (stelschroefje) heeft het gebrek aan gevoel grotendeels opgelost. Had ik niet verwacht - dit soort stelschroefjes op eerdere motorfietsen hadden alleen betrekking op de afstand van de hendel tot het handvat, maar hier dus ook (eigenlijk vooral) op de "slag". Of hoe je het ook wilt noemen... Nog niet ideaal, hij zou iets verder van het handvat mogen staan voor mij, maar er valt nu een stuk beter mee te werken. Wat ook opviel was dat de koppeling anders gaat aanvoelen naarmate deze warmer wordt. Schijnt normaal te zijn.

  • 14900 km - 26 juni 2014
    De laatste paar dagen wat startproblemen gehad. 's Morgens als de acculader er de hele nacht op had gezeten ging starten prima, maar de rest van de dag moest het echt uit z'n tenen komen. Overlegd met Ruud, leek toch de accu dus die hebben we gistermorgen gewisseld. Probleem lijkt opgelost, gisteren en vandaag geen problemen meer bij het starten.
    Ook de koppelingshendel iets naar beneden gedraaid. Bleek lastiger dan verwacht want er zit dus een borgpennetje in zodat ie niet kunt draaien. Beetje onhandig als je 'm wilt draaien :-) Voelt nu een stuk ergonomischer.

  • ? km - 15 augustus 2015
    Erg weinig updates sinds vorig jaar... Ik heb er al met al ook niet erg veel op gereden helaas. Gelukkig stond de ZX-12 nog steeds bij Ruud, die heb ik een stuk of 6 keer geruild voor de 999 bij de pogingen die laatste helemaal goed te krijgen. Is nooit echt gelukt. De startproblemen zijn inmiddels goeddeels opgelost; de tandriem bleek al niet goed afgesteld te zijn geweest toen ik 'm kocht, en Ruud had 'm netjes precies zo vervangen dus die stond daarna nog steeds (weer?) niet goed. Is inmiddels gefixed, starten gaat een stuk beter sindsdien en het blok loopt mooi rond. Af en toe spontaan afslaan doet ie wel nog steeds, een veel gehoorde - en nogal irritante - klacht.
    Maar de druppel was uiteindelijk de koppeling. Eerder al gemeld dat er een groot verschil zit tussen koud en warm - dat is nog steeds zo, alhoewel zo'n beetje alles is vervangen inmiddels. Erg onhandig, iedere keer als je denkt te weten hoe het geheel gaat reageren - b.v. bij flink terugschakelen voor een bocht, remmend op de motor - duurt het allemaal net wat langer (en gaat het dus harder) dan gepland. Zit je bepaald niet op te wachten op zo'n moment... En als alles echt lekker warm was ging de koppeling ook slippen. Hebben we er ook niet uit gekregen.
    Kortom, mooi geweest. Als alles werkt is het een geweldig ding, maar dat is dus helaas niet al te vaak gebeurd. Tijd voor wat anders, met hopelijk minder sores.
    Voor de volgende ben ik op zoek gegaan naar een soort kruising tussen de laatste 4 motoren die ik heb gehad: De no-nonsense betrouwbaarheid en souplesse van een Blackbird (die zwarte dan, niet die rode), power en soepel motorblok van een ZX-12, en het sturen, veren en gebrek aan gewicht van een 999. En ik kwam uit op een Fireblade. Nooit op gereden (of zelfs gezeten) dus we gaan het zien. Als alles volgens plan verloopt wordt die komende week opgehaald door Ruud. De 999 en de ZX-12 gaan de verkoop in. Nu echt...









  • Onderhoud en onderdelen
    km bandenolie remblokken luchtfilter bougies accu ketting riemen opmerkingen
    13580 nieuw nieuw nieuw nieuw aanschaf
    14900 nieuw

    En sindsdien: zo'n beetje alles vervangen aan de koppeling wat je maar kunt verzinnen...















    Accessoires
    Extra's die ik heb, of waar ik min of meer serieus over denk.